Interculturele samenwerking met Rijksuniversiteit Groningen

5 februari 2024

Statement heeft al sinds haar oprichting (in de vorige eeuw) een nauwe samenwerkingsband met de Rijksuniversiteit Groningen. Jaarlijks bieden we twee afstudeerplekken aan. Vaak worden deze gevuld door studenten Communicatie & Informatie Wetenschappen (CIW) van de RUG.

Case Study
Voor dezelfde faculteit bracht Statement dit semester een actueel vraagstuk in als Case Study. Een groep van ongeveer 60 internationale studenten buigt zich de komende maanden over de interculturele communicatie rondom de laatste levensfase. Zij zijn gevraagd te adviseren over dit actuele en relevante vraagstuk van een van onze opdrachtgevers. Het gaat vooral om de vraag hoe wij niet-Nederlandse doelgroepen zover kunnen krijgen dat ze nadenken over hun laatste levensfase. De studenten gaan onderzoeken hoe men in verschillende culturen en religies omgaat met thema’s als sterven en de dood en wat dat betekent voor de communicatie.

Laatste levensfase
De campagne Voorbereiding Laatste Levensfase die Statement heeft ontwikkeld, richt zich op ‘proactieve zorgplanning in de laatste levensfase’. Door mensen al in een vroegtijdig stadium te laten nadenken over hun ‘wensen en grenzen’ als het gaat om hun eigen sterven, weten mantelzorgers en zorgprofessionals waar ze aan toe zijn zodra die laatste fase is aangebroken. Hierdoor kunnen zij hun zorg beter organiseren. Dat geeft rust, duidelijkheid en tevredenheid, zowel voor de patiënten als voor hun mantelzorgers en zorgaanbieders. Wij hebben de campagne eerst ontwikkeld in de provincie Drenthe en later uitgebreid naar de provincie Groningen en de regio Arnhem en de Liemers.

Taboe
De Case Study ging van start met drie gastcolleges: de eerste door de opdrachtgevers, de tweede door twee Syrische artsen die 12 jaar geleden vanuit Aleppo naar Nederland zijn gevlucht en de derde door Statement. Na de gastcolleges starten de internationale studenten met hun onderzoek om uiteindelijk advies te geven aan de opdrachtgever en aan ons. We horen dan van ongeveer 12 bureaus hoe we het beste kunnen communiceren met de verschillende niet-Nederlandse doelgroepen over dit complexe thema waarop ook in Nederland vaak nog een taboe rust. Later meer.

Terug naar overzicht